THIS BLOG WAS CREATED ALONG THE JOURNEY TOWARDS MY BETTER LIFE AS I AM STRUGGLING THE VERY BEST OF ME AS A MOM OF TWO ADORABLE KIDS, ZIQRI (5YO) & ZARA (3YO), A LOYAL WIFE THAT ALWAYS WANNA BE BY MY HUBBY'S SIDE, Mr. ZAM (Mr. TEACHER) AND CURRENTLY WORKING ON MY ONLINE GRAPHICS DESIGN JOB on @m.designworks (instagram)

LET'S BE MY NEW FRIENDS AND SHARE YOUR OPINION WITH ME
ツ NICE TO MEET U TOO!

Wednesday 26 August 2015

RESIPI PAPRIK PALING SIMPLE DAN MUDAH

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم



Siang tadi aku macam kelam kabut sikit nak masak sebab banyak kerja printing yang nak diuruskan. So aku ingat nak masak satu lauk je yang ALL IN ONE jugak yang ada daging+sayur terus senang jimat sikit masa aku kat dapur. Aku ni nama je suri rumah tapi aku suka jimatkan masa kat dapur supaya aku boleh buat kerja2 yang lain jugak. So aku percaya kalian juga perlukan jenis resipi yang ringkas dan mudah macam ni dan yang penting bahan dia tak payah ko nak pegi supermarket membelek2 nama pelik2 tu lah. 

Basically aku create sendiri resipi ni ikut citarasa dan pada aku PAPRIK ni sebenarnya adalah TOMYAM VERSI PEKAT je..sebab bahan dia boleh kata sama dan cuba korang hayati bahan2 macam dalam gambar kat bawah ni

CADANGAN HIDANGAN 2 ORANG DEWASA

BAHAN-BAHAN UTAMA:
  • perencah kiub tomyam (separuh)
  • perencah kiub pati ayam (separuh)
  • sedikit sos cili dan sos tomato
  • bawang merah, bawang besar, bawang putih dan serai untuk ditumis
  • minyak untuk menumis

BAHAN-BAHAN CADANGAN:
  • daging atau ayam lebih kurang 5 kotak mancis secara keseluruhan
  • (boleh campur dengan sotong dan udang juga ikut jumlah hidangan)
  • tomato (BAHAN WAJIB!)
  • sayur baby khailan
  • lobak merah setengah batang
  • baby corn 3-4 batang
  • (boleh juga campur cendawan, celery dan  apa2 lagi yang biasa letak dalam tomyam ikut selera masing)
  • setengah cawan air atau secukupnya
  • daun limau purut (yang ni aku malas nak beli pulak, hehe..)
  • daun ketumbar sebagai penambah aroma

CARA-CARA MEMASAK:

Tumis bawang merah, bawang putih, bawang besar dan serai dengan sedikit minyak hingga naik bau, lepas tu masukkan ayam dan tumis kering seketika. Masukkan pula sayur keras seperti lobak merah dan baby corn dan kacau seketika. Masukkan pula air dan didihkan sayur2 tadi hingga empuk. Kemudian masukkan kiub tomyam dan kiub pati ayam, sedikit sos cili dan sos tomato beserta sayur-sayuran lain kecuali tomato. Kacau dan masakkan secukupnya kemudian apabila kuah hampir kering barulah masukkan tomato, daun limau purut dan daun ketumbar dan kacau seketika sebelum menutup api. 

Ha, senang je kan resipi ni. TAK PERLU GARAM DAN GULA SEBAB DAH BANYAK SANGAT PAKAI BAHAN PERASA TAU! So terpulang la kalau korang masih suka yang jenis berkuah boleh masukkan air lebih sikit macam dalam gambar yang aku sediakan ni.

\/ \/ \/ \/ \/


SELAMAT MENCUBA DAN SEMOGA BERGUNA BUAT KALIAN :)

1 comment:

  1. Hai, bloqwalking here :) Nampak sedap. In Sha Allah will try soon. Hehee mind follow me back Http://letsyourselfshine.blogspot.com. Newbie :)

    ReplyDelete