THIS BLOG WAS CREATED ALONG THE JOURNEY TOWARDS MY BETTER LIFE AS I AM STRUGGLING THE VERY BEST OF ME AS A MOM OF TWO ADORABLE KIDS, ZIQRI (5YO) & ZARA (3YO), A LOYAL WIFE THAT ALWAYS WANNA BE BY MY HUBBY'S SIDE, Mr. ZAM (Mr. TEACHER) AND CURRENTLY WORKING ON MY ONLINE GRAPHICS DESIGN JOB on @m.designworks (instagram)

LET'S BE MY NEW FRIENDS AND SHARE YOUR OPINION WITH ME
ツ NICE TO MEET U TOO!

Monday 7 March 2016

TIPS DEKO RUMAH IDAMAN ANDA - dari pereka dalaman berpengalaman lebih 5 tahun

Apa kata aku tulis tentang perkara yang aku betul2 ada kemahiran. YES, y not interior design?! It is my skill & knowledge and I don't want to just forget it after I've quit my fulltime job. I'm still have passion on it and looking forward to do something with it in my future, Inshaallah..

Ok la macam ni, aku tulis dalam bahasa Melayu khas untuk pembaca-pembaca Malaysia dan kawasan serantau supaya korang lebih mudah faham ilmu ni. Cuma kadang2 tu aku memang tak boleh elak dari guna bahasa Inggeris sebab perkataan atau term tu lebih familiar dalam sebutan English right?

DREAM HOUSE INTERIOR DESIGN DECORATION TIPS (TIPS DEKO RUMAH IDAMAN)

Ada beberapa tips atau langkah yang anda kena ambil tahu sebelum memutuskan untuk membeli sesuatu untuk rumah idaman anda. So aku akan kongsikan satu persatu dalam setiap entry yang akan datang. Tips pertama yang paling utama yang akan kita bincangkan di sini ialah ..

# 1: KENAL PASTI GAYA REKAAN KEGEMARAN ANDA (identify your design style)

Yang ni memang asas. Kebanyakkan dari kita memang dah sedia ada minat tertentu dalam sesetengah gaya. Cuma selalunya ramai yang memang tidak tahu apa nama GAYA atau STYLE tersebut. Selalunya kebanyakkan orang suka guna istilah 'MODERN' tapi gaya yang dia minat tu langsung tak moden disebabkan bukan semua orang tahu nak bezakan apa itu modern style dan style yang lain.

Sebagai contoh client datang, "Ms, I nak design Modern..ada wood panelling yang ada beading2 tu kat wall, lepas tu furniture semua nak yang kerawang, warna pulak nak merah, brown.." Sebenarnya apa yang diterangkan oleh client ni lebih kepada element Inggeris atau pun traditional. Memang kebiasaan la ramai dikalangan kita yang guna perkataan moden untuk describe style masing2 tapi bukan semua maksudkan perkara yang betul. Nak tahu gaya moden yang anda fikirkan tu betul ke tak? Nanti akak terangkan pada u ollz ye! Akak tahu kebanyakkan majalah tempatan atau laman web yang bercerita pasal interior design and decorations ni bukanlah pakar dalam bidang ni. Mereka tulis hanya untuk tujuan commercial semata-mata menyebabkan ramai pembaca keliru dengan fakta sebenar.
So jika anda nak dapatkan hasil yang terbaik dalam dekorasi rumah idaman anda, jom back to basic dengan kenal pasti gaya kegemaran anda bersama-sama!

Ada berpuluh-puluh atau mungkin beratus pecahan gaya yang sangat spesific seperti list berikut :
American Colonial Arabian, Art Deco, Art Nouveau, Arts and Craft, Chinese, English Country, French, French Country, Gothic, Indian, Industrial, Japanese, Medieval, Minimalist, Modern, Moroccan, Rustic, Scandinavian Country, Scandinavian Modern, Shabby Chic, Shaker, Southwestern, Spanish, Traditional, Tuscan, Victorian, Vintage, Zen..dan lain-lain

Style yang banyak2 ni akak sekadar tulis je untuk buka sikit minda korang tentang betapa luasnya gaya rekaan dalaman yang ada. Tapi korang jangan pening kepala...Interior designer yang dah study 4-5 tahun pun belum tentu dapat apply semua spesific style tu dengan baik. Jom akak bantu korang ringkaskan apa gaya kegemaran yang ada khusus untuk masyarakat Malaysia.

5 GAYA DEKO PALING BANYAK DIGEMARI RAKYAT MALAYSIA:
5 MALAYSIAN MOST FAVOURITE INTERIOR DECORATION STYLE:
1: Pastel Vintage (Shabby Chic)
2: Resort style ( Balinese )
3: Traditional ( English/ French Country )
4: Modern minimalist
5: Loft style (Industrial Style)

Paling senang korang refer je gambar rujukan tu dan baca penerangan ringkas tentang elemen berkaitan.

STYLE #1: PASTEL VINTAGE ( SHABBY CHIC )


Akak gerenti ramai golongan wanita yang girly2 akan tergila-gilakan gaya ni betul tak? Antara element ketara dalam gaya ni dah tentu la penggunaan warna pastel. Element dekorasi lebih detail pada kelengkapan macam perabut berukir, lampu chendelier berjurai atau berdiomand, cermin atau sebarang hiasan dinding pun berhias. Element yang sangat feminine, lembut dan warna asas ialah putih atau cream. Perkataan yang lebih synonim untuk gaya ni adalah 'Princes Style'. Paling sesuai untuk bilik tidur anak gadis atau butik2 dan kedai2 berkaitan wanita.

STYLE #2: RESORT STYLE ( BALINESE  )


Gaya ni mula popular di Malaysia ni awal 90-an dulu sebab pada ketika tu gaya ni dianggap gaya yang agak moden. Element penting ialah alam semula jadi seperti kayu, batu dan air. Gaya ni masih lagi sesuai untuk kita terutamanya pada ruang landscape rumah. Colour scheme pun lebih gelap dengan penggunaan dark walnut sebagai antara element penting dalam ruang. Untuk bilik tidur juga ramai yang masih mengadaptasi gaya bali ke bentuk lebih moden sebab elemen semula jadi ni mencipta suasana yang nyaman dan selesa sepertimana yang kebanyakkan hotel atau resort di Malaysia ni ada. Sebab tu dia lebih dikenali dengan nama resort style di kalangan masyarakat Malaysia.


STYLE #3: TRADITIONAL ( ENGLISH/ FRENCH COUNTRY )


Kalau anda nampak bunga-bunga terutama ros, lepas tu perabot solid wood, dinding ada beading (wood panelling yang ada border2 frame tu) dan kebanyakkan perabot kayu berukir, gaya ni ialah gaya traditional. Selalunya golongan mak-mak atau makcik makcik kita yang mungkin berumur 50-an lebih sukakan gaya ni. Sebabnya kebanyakkan kedai perabot atau kontraktor binaan pada awal 90an ke awal 2000 memang banyak menggunakan material dan finishing macam ni. Jadi ada kontraktor binaan dan penjual perabot tempatan yang kurang peka dengan perubahan material moden masih menawarkan rekabentuk traditional dan mungkin ada sesetengahnya menggunakannya sebab faktor kos yang lebih berpatutan. Untuk berjimat boleh juga, yang penting perlu pandai pilih sesuai dengan minat masing-masing supaya gaya tidak nampak terlalu serabut. Jika kena dengan gaya, apa pun yang diguna akan nampak exclusive dalam ruang yang kita cipta.

STYLE #4: MODERN MINIMALIST


Modern minimalist bermaksud gaya paling nampak ringkas, lebih praktikal dan semua berfungsi dengan baik. Element penting dia hanya gunakan warna asas hitam dan putih dan sedikit suntikan warna ketiga agak nampak lebih selesa. Penggunaan ruang dan konsep binaan tu lebih diutamakan. Kebanyakkan golongan muda atau bandar lebih meminati gaya ni. Jarang untuk jumpa kedai perobot yang jual perabot sesuai dengan gaya ni dan selalunya kena tempah dengan kontraktor binaan atau cari interior design consultant untuk customed made ikut kesesuaian ruang yang ada. Gaya ni nampak sangat simple dan mungkin sekali pandang ada yang berpendapat, "Kosong je..macam takde pape". Tapi setelah lama di perhatikan, baru mula nampak setiap satu ruang ada keunikkan tersendiri. Untuk hasilkan sesuatu yang simple tu memang mudah. Tapi untuk buat SIMPLE & CANTIK tu tidak semudah yang disangka.. Dan untuk pengetahuan anda sekalian, gaya modern yang paling ringkas ni la adalah gaya paling pecah kepala seseorang interior designer nak hasilkan. Untuk menghasilkan sesuatu yang ringkas tu jauh lebih susah dan memerlukan kemahiran lebih tinggi dari menghasilkan gaya yang penuh sesak. Untuk designer yang sudah berpengalaman, mereka akan berjaya hasilkan gaya ini untuk anda. At the end of the day, what we'll have is not just simple but it is, "SIMPLE & NICE".

STYLE #5: LOFT STYLE ( INDUSTRIAL STYLE )


Selalu tak korang gi makan kat kafe2 urban lepas tu nampak style macam ni? Nampak kedai macam tak siap, simen tak plaster, takde plaster ceiling, piping terkeluar atau wiring lampu berjurai-jurai, banyak besi2 buruk dan kayu2 buruk tapi UNIK dan cantik.. Gaya ni antara yang sangat HOT kat Malaysia sekarang ni. Ada satu cafe or butik buat je, abis semua cafe n butik nak ikut. Haha.. loft style ni pun agak popular dikalangan pengusaha resort sekarang ni sebab dia memang lain dari yang lain dan mungkin ada yang lebih jimat sebab guna barang terpakai macam kontena, kayu terpakai atau perabut terpakai.. Gaya ni pun mungkin nampak macam kedekut sebab banyak benda macam tak siap, tapi hakikatnya gaya ni juga memerlukan kemahiran yang tinggi untuk dihasilkan dengan baik. Kalau untuk rumah tu mungkin tak berapa sesuai digunakan sepenuhnya tapi 50% gaya loft style ni boleh disuntik ke dalam rekaan dalaman rumah untuk bahagian-bahagian tertentu. Yang penting element kayu-kayu semula jadi, struktur besi, dan barangan yang macam rustic/vintage tu melengkapkan gaya loft ni.


So macam mana setakat ni? Dah faham tak asas-asas yang akak terangkan tadi secara ringkas? Sekurang-kurangnya mungkin anda dah jumpa perkataan yang sesuai untuk melambangkan gaya anda, lepas ni anda google search type je perkataan tu dan keluar la segala maklumat dan gambar yang berkaitan..Lepas ni apa lagi yang korang nak tahu tentang DEKO RUMAH IDAMAN ye?

No comments:

Post a Comment