THIS BLOG WAS CREATED ALONG THE JOURNEY TOWARDS MY BETTER LIFE AS I AM STRUGGLING THE VERY BEST OF ME AS A MOM OF TWO ADORABLE KIDS, ZIQRI (5YO) & ZARA (3YO), A LOYAL WIFE THAT ALWAYS WANNA BE BY MY HUBBY'S SIDE, Mr. ZAM (Mr. TEACHER) AND CURRENTLY WORKING ON MY ONLINE GRAPHICS DESIGN JOB on @m.designworks (instagram)

LET'S BE MY NEW FRIENDS AND SHARE YOUR OPINION WITH ME
ツ NICE TO MEET U TOO!

Tuesday 8 March 2016

Masa itu EMAS!

Peribahasa Melayu ke ni?

Benda ni berkaitan dengan apa yang terjadi dalam hidup aku beberapa hari lalu dan hari ni. Sebab tu ada nya aku hari ni tengah menulis blog dan bukan buat kerja-kerja printing macam biasa. Nak tau dah kenapa dengan akak arini dik?

***

Kalau masa itu emas, maknanya ada orang boleh beli masa betul tak? Kalau kita ni banyak harta, banyak wang, kita pun boleh beli emas seberapa banyak yang kita nak betul tak? Pada aku masa tu bukan emas, dia jauh lebih bernilai dari emas sampai nilai dia kita tak boleh nak letak. Sebab kalau kita letak nilai pada masa tu, bermakna kita bagi peluang pada diri kita untuk cuba membeli.



Sering terjadi pada akak perkara ni dan dia jadi lagi baru-baru ni di mana ada datang client yang buat order last minute. Contohnya beliau tanya hari ni, dengan design tak siap lagi lepas tu beliau mintak item tu sampai pada beliau esok hari. Untuk memudahkan tu beliau mintak untuk datang ambil sendiri order yang dah siap untuk percepatkan lagi proses dan ada yang sanggup buat bayaran lebih tinggi untuk dapatkan servis segera atau 'urgent order' ni sampai pada masa yang beliau harapkan. Kalau boleh akak memang nak bantu setiap client dapatkan apa yang di hajatkan tanpa mengenakan bayaran lebih pun dik..tapi akak tak boleh nak melambatkan masa yang Allah SWT dah bagi pada kita setiap hari. Prosedur yang akak guna pakai ni tetap sama untuk semua client berdasarkan tempoh masa yang sewajarnya. Akak memang tak pernah sengaja buat kerja lambat-lambat sebab lagi lambat akak siap, lagi lambat order baru akan masuk maka lagi kurang la profit akak dan sebaliknya.

***

Dan pagi ni pulak, mesin akak ada teknikal problem. Akak cuba nak godek2 tengok apa yang boleh dibuat. Adeh..memang tak berjaya nak betulkan sendiri dik. Kena anta jugak kat uncle pakai singlet ala pagoda, seluar pendek ala zaman komunis untuk servis balik mesin ni yang biasa bukak kedai pukul 9 pagi japgi. Sepatutnya akak buat kerja start lepas Ziqri & hubby pergi sekolah dari pukul 7 tadi tapi awal2 lagi mesin pulak dah tak boleh nak pakai. Apa kaitannya dengan masa dan emas? Kaitannya kalau masa tu boleh dibeli, sekarang jugak akak akan gunakan teknik client tadi kepada uncle tu dan call uncle tu pagi2 ni untuk kejutkan dia dan bagitau, "Uncle, boleh tak bukak kedai awal sikit dan tolong betulkan printer I sebab saya nak guna cepat ni uncle. I bayar U double." Korang agak2 apa uncle tu jawab? Tu pun kalau dia jawab telefon dia la.. Korang agak uncle tu tak ada urusan lain ke yang diuruskan. Kalau betul dia memang tak buat apa2 pagi2 tu, baik dia gi bukak kedai pukul 7 je tiap2 hari betul tak? Dia pun ada penggunaan masa dia jugak untuk pastikan hidup dia berjalan dengan baik sama macam kita aturkan untuk hidup masing-masing jugak. Masa tak boleh dijual beli dik..melainkan ada orang yang memang kerja dia berkaitan kerja-kerja 'on call'. Memang dia dah standby setiap hari dalam hidup dia untuk dibayar bekerja pada ketika ada orang panggil dia. Tu lain cerita aa!

***

So pada akak, marilah kita sama2 hormati masa yang kita ada dan juga masa orang lain di sekeliling kita. Dek kerana kita terlalu membiasakan diri dengan 'MASA ITU EMAS' maka setiap kali berlaku sesuatu, kita ingat duit kita boleh bantu kita selesaikan semua perkara. MAAF masa itu bukan emas, dia jauh lebih bernilai yang tidak akan mampu kita beli dengan apa sekalipun. Buktinya masa-masa yang dah kita bazirkan takkan dapat kita putar balik dengan hanya memutarkan jam emas sekalipun.

No comments:

Post a Comment