THIS BLOG WAS CREATED ALONG THE JOURNEY TOWARDS MY BETTER LIFE AS I AM STRUGGLING THE VERY BEST OF ME AS A MOM OF TWO ADORABLE KIDS, ZIQRI (5YO) & ZARA (3YO), A LOYAL WIFE THAT ALWAYS WANNA BE BY MY HUBBY'S SIDE, Mr. ZAM (Mr. TEACHER) AND CURRENTLY WORKING ON MY ONLINE GRAPHICS DESIGN JOB on @m.designworks (instagram)

LET'S BE MY NEW FRIENDS AND SHARE YOUR OPINION WITH ME
ツ NICE TO MEET U TOO!

Saturday 11 July 2015

Sifat-sifat seorang ibu yang baik (DIPETIK DARI WEB www.al-islam.org)

Sifat-sifat seorang ibu yang baik: DARI PERSPECTIF ISLAM!
(DIPETIK DARI WEB www.al-islam.org
di terjemah menggunakan google translate

Seorang ibu yang baik mempunyai kualiti yang cemerlang. Tiada siapa yang boleh menggantikan beliau dalam kehidupan anak-anaknya. Berikut adalah beberapa perkara yang membuat dia begitu unik.

1. cinta yang mendalam terhadap anak-anaknya 
Cinta seorang ibu tidak dapat ditandingi. Sama ada muda atau tua, sihat atau cacat, menyusahkan atau taat, kanak-kanak itu masih tercinta kepada ibu. Cinta ini mungkin dipaparkan dalam pelbagai bentuk. Kadang-kadang kanak-kanak menyalahtafsirkan tengkingan dan teguran menjadi tanda kekurangan cinta. Adalah penting untuk memastikan kanak-kanak itu bahawa dia sentiasa disayangi, walaupun kelakuannya mewajarkan tindakan disiplin. Seperti seorang kanak-kanak menjadi yakin dan gembira, dan tidak akan mendapatkan ketenangan di tempat lain. Kasih ibu menjadi sumber kebahagiaan dan ketenangan di rumah. Kanak-kanak berasa dekat dengan rumah kerana ibu.

2. Pengorbanan dan dedikasi
Seorang ibu melepaskan banyak untuk kepentingan kanak-kanak itu. Dia memberi masa beliau, tidur, keseronokan beliau dan lain-lain untuk memastikan bahawa kanak-kanak itu adalah hak semua. Sebagai Imam Zaynul 'Abidin (a) berkata di dalam bukunya Risalatul Huquq (dinyatakan sebelum ini), tiada siapa yang datang walaupun dekat dengan melakukan apa yang ibu lakukan untuk anaknya. Itulah sebabnya dia berkata bahawa hanya dengan bantuan daripada Yang Maha Kuasa bahawa seseorang boleh mengucapkan terima kasih kepada ibu untuk semua pengorbanan dan usaha-usahanya. Seorang ibu yang baik meletakkan keperluan kanak-kanak, kedua-dua keperluan fizikal dan emosi, pertama. Ini adalah satu perkara penting yang perlu diingat, terutama di zaman moden ini. Wanita hari ini telah ditenggelami oleh masyarakat ke dalam membuat kerjaya sendiri dan pekerjaan mereka lebih penting daripada rumah mereka. Rumah akan tetap menjadi kerja yang paling berharga wanita dan yang mungkin memerlukan semua jenis pengorbanan. Ia tidak benar-benar pengorbanan, tetapi adalah satu pelaburan yang akan mendapat dividen yang besar.

3. Perlindungan dan keselamatan
Seorang ibu sentiasa cuba untuk melindungi kanak-kanak daripada bahaya dan kesusahan. Walau bagaimanapun sesetengah ibu cenderung untuk menjadi lebih perlindungan. Adalah bijak untuk kanak-kanak untuk belajar untuk menghadapi beberapa masalah dalam kehidupan, sesuai dengan umur dan keadaan beliau. Seorang kanak-kanak terkongkong tidak akan dapat menghadapi realiti dunia apabila dewasa kelak, sebuah dunia yang tidak akan menjadi seperti bertimbang rasa dia sebagai ibunya.

Study mengisi kekosongan rohani ku, Moga bermanfaat buat kalian juga. Inshaallah.. SERINGKALI BUKAN KITA TIDAK TAHU, TAPI KITA LUPA SBB TIADA YG INGIN MENGINGATKAN KITA

No comments:

Post a Comment