THIS BLOG WAS CREATED ALONG THE JOURNEY TOWARDS MY BETTER LIFE AS I AM STRUGGLING THE VERY BEST OF ME AS A MOM OF TWO ADORABLE KIDS, ZIQRI (5YO) & ZARA (3YO), A LOYAL WIFE THAT ALWAYS WANNA BE BY MY HUBBY'S SIDE, Mr. ZAM (Mr. TEACHER) AND CURRENTLY WORKING ON MY ONLINE GRAPHICS DESIGN JOB on @m.designworks (instagram)

LET'S BE MY NEW FRIENDS AND SHARE YOUR OPINION WITH ME
ツ NICE TO MEET U TOO!

Sunday 28 June 2015

DEMI NAFSU?!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Ha, terkejut ko tgk tajuk entry akak kali ni dik non?! Nak tau ape kupasannya, jom baca & hayati sama2 nukilan berikut...

Sempena bulan puasa, bulan RAMADHAN al-mubarak ni ingin aku kongsikan sedikit berkenaan isu nafsu ni. Isu yg mcm mane tu? Ehem2..eh, bukan yg tu la korg. Sepertimana yg kita tahu di bulan puasa ni, kita hendaklah menahan diri daripada makan dan minum dan perkara2 yg membatalkan puasa. Ertinya juga kita harus belajar menahan nafsu, bukan sahaja nafsu makan malah nafsu2 atau keinginan yg lainnya. 

Cabaran plg utama yg aku rase plg getir menjelang musim perayaan bukanlah sekadar menahan nafsu makan. Sebab aku ni klu bukan bulan pausa pun memang kurg bernafsu nak mkn2 ni. Mungkin sebab tu la berat badan tak pernah lebih 40kg. Tapi yg aku nak nyatakan di sini ialah nafsu berbelanja atau pun lebih mesra dikenali sbg nafsu shopping. Nak dikategorikan aku ni kirenye jenis yg fashionista wannabe jugak la..keh3. Nak tgk bukti bleh tgk kt instagram aku #STYLEbyMIDZ link photo pun ada kt tepi profile ni. Aku ni bukanlah sgt ghairah utk barangan berjenama. Tapi asalkan ada aku nampak sesuatu yg trendy mesti aku ingin mencuba. Wlupun bukan semua yg mampu dicuba, sekurang2nya cubaan membeli tu ada la jugak. 

Banyak betul tawaran hebat yg aku lihat di semua on9 store yg aku sering follow kt instagram tu buat rambang mata jadinya. Tapi so far boleh aku katakan kelengkapan sederhana utk perayaan kali ni berada pada tahap 90% ready. Mungkin caranya utk tidak lagi gatal2 tangan browse on9 store lg. Lagipun jika difikir2kan balik, klu aku beli byk mane sekali pun nak bergaya ke mane? Ckup la sepasang dua buat rotate2 pkai visit sedara mara or open house kenalan2. Nanti ade rezeki di masa hadapan jika aku meneruskan perniagaan ku ini dgn lbh besar, aku akan dptkn juga keperluan tersebut. Barang berjenama, siapa yg taknak? Aku pun nak & akan dptkn suatu hari nanti. Buat masa ni ckup sekadar medium range brands aje..

Memandangkan aku ni sedar yg diri ni sekadar suri rumah je yg byk bergantung harap kpd pendapatan suami dan hasil kerja part time aku ni, maka kena la aku merancang perbelanjaan dgn sebaik mungkin (rancang ke? mcm tak je..) Maksudnye setiap kali terasa nak membeli barangan baru tu, kne la fikir2kan keperluan sama ada penting atau pun tidak. Lagipun selain shopping, belanja pengangkutan kami nanti pun agak tinggi kosnye. Mujurlah waran flight percuma yg kerajaan tawarkan setahun sekali buat sekeluarga boleh guna masa balik raya ni. Jadi tinggal belanja tambang & mkn2 mase travel nanti la. (My place to Kota Kinabalu 3 hours travel) (KKIA to KLIA) then (KLIA to my sis house) (my sis house to Perak, our hometown pun 3 hours travel)



Tapi jika nak dibandingkan perayaan2 yg lalu sebelum aku bergelar suri rumah ni pun, aku memang kurg bershopping jugak sebabkan tak cukup masa nk survey2 brg. Mungkin tahun ni aku byk on9 browsing dgn butik2 best tu menyebabkan aku sempat buat persediaan seawal mungkin. Mane taknye, parcel baju raya pun dah sampai b4 puasa lagi sbb kali ni mmg taknak last minute spending. Klu last minute memang over budget punya. Lagipun tahun lepas aku dah tak balik kampung beraya, memang lagi la takde persediaan langsung last year. So dz year aku qadha blik (pun boleh) Inshaallah klu ada masa nanti aku ceritakan pulak kisah kami yg tak balik raya tahun lepas. Ade la..jeng3!!! Tunggu tau (pretend dt ramai sgt follow blog sy mcm sy ni famous, ngeh3)

Berkenaan perumpamaan wanita ada 9 nafsu 1 akal korg bleh tgk ceramah ustaz ni kasi clear aa..



No comments:

Post a Comment