THIS BLOG WAS CREATED ALONG THE JOURNEY TOWARDS MY BETTER LIFE AS I AM STRUGGLING THE VERY BEST OF ME AS A MOM OF TWO ADORABLE KIDS, ZIQRI (5YO) & ZARA (3YO), A LOYAL WIFE THAT ALWAYS WANNA BE BY MY HUBBY'S SIDE, Mr. ZAM (Mr. TEACHER) AND CURRENTLY WORKING ON MY ONLINE GRAPHICS DESIGN JOB on @m.designworks (instagram)

LET'S BE MY NEW FRIENDS AND SHARE YOUR OPINION WITH ME
ツ NICE TO MEET U TOO!

Tuesday 28 June 2016

WARNA! bukan sekadar merah, hijau, biru, kuning, hitam & putih

Assalamualaikum wbr semua. Hari nak cerita sikit je pasal WARNA. Mungkin sekali imbas jika korang nampak je gambar ni korang akan fikir,

"Buat apa nak menyusahkan diri belajar pasal banyak2 warna ni? Guna je la merah biru hijau kan senang."

Jawapan die senang je, aku bagi contoh kat pilihan warna ni. Biru dan hijau.






Cuba korang tengok la warna biru dengan hijau tu ada berapa banyak? Pasal warna ni aku rasa sesiapa yang minat fashion mungkin lebih familiar dengan kebanyakkan nama2 dia. Tapi back to basic untuk yang belum familiar lagi la, let say korang nak beli satu baju yang tergantung kat rak yang tinggi tu ada semua barisan warna hijau dan biru yang ada ni lepas tu takde la pulak tag kat baju tu untuk indicate warna dia yang korang boleh nampak, so korang nak mintak tolong boutique assistant amekkan nanti korang nak cakap macam mana? Ha..takkan nak cakap,

"Boleh tak tolong saya ambilkan baju yang warna biru gelap, tapi tak gelap sangat tak cair sangat, yang kehijau-hijauan tu."

Ha, tak ke juling bijik mata orang yang dengar arahan tu? Takpun nak guna cara orang educated sangat.

"Boleh tak tolong saya ambilkan baju yang pada ketinggian 2400mm dari paras lantai, koordinat (3, 5) menghadap pintu masuk baju yang ke 15 dari kiri menghadap matahari terbenam"
Pun boleh...memang la tak salah cara camtu tapi mungkin menyebabkan assistant boutique tu ambil masa setahun dua lagi kot nak mentelaah balik apa yang korang nyatakan tersebut. Actually nama untuk warna ni bukan sekadar guna untuk ke boutique je, banyak lagi kegunaan die yang korang akan discover once korang dah mula kenal warna-warna ni nanti. So tak rugi pun kalau korang ade pengetahuan lebih sikit dari basic ni. Biasa kita pun boleh guna istilah bahasa Melayu jugak untuk indicate sesuatu warna, tak ada masalah as long as masa korang nak berkomunikasi tu memudahkan kedua-dua pihak faham apa yang sedang dibincangkan.








Actually kalau korang search mana2 kat google pun bleh dapat benda ni, tapi yang ni aku bagi lebih mesra untuk masyarakat Malaysia sendiri la. Aku buat ni khas untuk bantu pelanggan2 nanti pilih warna untuk design yang aku buat. Tapi aku ringkaskan dah colour palette ni sebab yang lebih details lagi aku akan uruskan sendiri ikut kesesuian. Dah beli baju raya ke belum? Ace cerita warna ape kome beli?

Moga ilmu ni sedikit sebanyak bantu anda di masa2 akan datang, Wassalam..

No comments:

Post a Comment