Sempena sambutan hari guru 2015 pada 16 mei yg bakal tiba, hatiku terpanggil utk menulis satu kisah berkenaan seorang guru. Jika ingin diingatkan para guru yg pernah mendidik aku satu masa dahulu, mmg tak terhitung jumlahnya kerana saban tahun, guru bersilih ganti. Lagi pula semakin byk subjek yg dipelajari, maka semakin ramai guru yg ditemui dr peringkat tadika lagi hinggalah ke alam universiti. Namun ada seorg guru yg benar2 dekat & akan sentiasa ada dlm ingatan aku.
AYAH
Ya, ayah aku sendiri. Cikgu Yussof bin Taib, atau nama glemer nye di kampung, Cikgu Din ABF 4224 (no plate kete saga putih 1st edition yg skg rasenye dh lupus kot kete tu. Disbbkn rmai yg nama Cikgu Din di kampung dlu tu yg ada lg signature kt blakang. Hehe..) Berbalik pada cerita ayah. Beliau merupakan seorg guru sekolah rendah berkelulusan Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI) yg kini dikenali sbg UPSI. Sejak dr aku tadika hinggalah tamat sekolah rendah, beliaulah yg byk memberi tunjuk ajar utk aku & adik perempuan sbb beza kami hanya selang setahun. Jadi tahap pembelajaran kami adalah hampir sama. Setiap mlm kami diberi disiplin mesti berada di meja study sekurg-kurgnya satu jam & beliau akn tggu kt tepi tu utk kami rujuk klu ada apa2 yg tak faham. Beliau menjadi pembimbing semua subjek kami sepanjang persekolahan di sek rendah.
Ayah merupakan guru pakar dlm bidang pendidikan khas kanak2. Ni bukan yg OKU tu, tp utk pelajar2 yg tercicir dlm pelajaran spt lambat mengenal huruf, kurg bercakap & sgt ketinggalan berbanding rakan2 lain yg seusia. Jadi beliau perlu menggunakan pendekatan yg berbeza utk membantu golongan pelajar ni belajar. Mgkn rmai dikalangan para guru atau ibu bapa pd masa sekarang ni cukup tahu tentang kewujudan bidang ni. Tapi apa yg aku ingin ceritakan di sini ialah bagaimana situasinya seorg guru di zaman 90an dulu menjlnkn tugas.
Ayah mempunyai satu bilik khas di sekolah. Ada kala selepas ayah pulg kerja tgh hari, beliau akan pergi semula ke sekolah. Sehinggalah satu masa aku teringin benar utk mengikut ayah ke sekolah. Lalu ayah pun membawa aku bersamanya. Jika sekarang aku sedia maklum bahawa guru2 perlu menyediakn ABM(alat bantu mengajar) yg selalunya disediakan menggunakan komputer. Bayangkan situasi di zaman 90an di mana belum ada lg penggunaan komputer. Jika ABM guru2 lain pun agak sukar disediakan, inikan pula AbM ayah selaku guru pendidikan khas. ABM yg beliau gunakan mmg perlu lbh interactive & effective sbb students beliau ni bukan mcm students lain yg normal. Di situ aku melihat ketekunan beliau, melukis2 setiap gmbr2, setiap abjad di atas kepingan cardboard, kertas kotak yg beliau kutip entah dari mana. Utk buat flashcard mengajar pelajar ni sama mcm ibu2 yg guna flashcards yg di beli di kedai kanak2 tu utk ajar anak kecik 2-3 taun mengenal benda. Ayah buat semua manual handrawing & guna template ABC yg skg masih ada jual kt kedai stationary tu. Tidak pernah ada kamera yg sempat merakam kegigihan ayah semudah aku snap gmbr flashcards anak yg dicetak mass production dr syarikat produk kanak2 masa kini. Setiap lukisan dr kerja tgn beliau aku teliti & dari situ jugalah timbul minat aku dlm bidang seni. Maka sbb itulah ayahlah cikgu terbaik yg pernah aku selusuri kisah kerjayanya di depan mata.
Satu masa tiba pula giliran aku, mendapat peluang memcuba utk mnjd guru di sek menengah secara sementara. Masih ku igt ayah berkata padaku, "hg takkan bolehnye jadi cikgu. Aku tau la.." Namun hati berkobar2 ingin membuktikan bahawa aku juga punya minat utk mnjd pendidik sptnya. Lalu setelah ku cuba, tidak sampai setahun pun aku minta berhenti. Mgkn aku ni kurg kekuatan mental. Betul la kata ayah, kerana beliau lebih mengenali aku. Pernah aku dengar org berkata, "mcm mana ayah kita, kemungkinan besar mcm tu la suami kita" Secara kebetulan kebenaran itu terkena pd aku, di mana suami ku kini seorg guru sek menengah.
Mmg la dikalangan mana2 ahli keluarga pun mmg yg ramai jd cikgu sbb kerjaya ni mmg perlukn byk tenaga kerja. Tapi aku betul2 hormat & tabik spring kpd sesiapa shj yg kini bertugas sbg guru dgn seikhlas hati mendidik anak bangsa. Aku sgt memahami kesukaran tugas guru ini kerana aku sndri pernah merasa menjadi guru pada suatu ketika dahulu wlupun tempohnya tak lama. Hanya Allah SWT shj yg mampu balas kebaikan yg kalian beri. Aku doakan semoga Allah SWT ampunkan dosa2 kalian & beri kekuatan utk meneruskn tugas serta memberkati kalian dunia & akhirat. Amin..Inshaallah
SELAMAT HARI GURU 2015
THIS BLOG WAS CREATED ALONG THE JOURNEY TOWARDS MY BETTER LIFE AS I AM STRUGGLING THE VERY BEST OF ME AS A MOM OF TWO ADORABLE KIDS, ZIQRI (5YO) & ZARA (3YO), A LOYAL WIFE THAT ALWAYS WANNA BE BY MY HUBBY'S SIDE, Mr. ZAM (Mr. TEACHER) AND CURRENTLY WORKING ON MY ONLINE GRAPHICS DESIGN JOB on @m.designworks (instagram)
LET'S BE MY NEW FRIENDS AND SHARE YOUR OPINION WITH ME ツ NICE TO MEET U TOO!
Thursday, 14 May 2015
Tuesday, 21 April 2015
tips kebahagian suami isteri
TIPS NO 10:
seorang isteri telah 'forward' satu masej kpd suaminya yg berbunyi,
" 10 TIPS UTK SENTIASA BUAT ISTERI GEMBIRA, NO 1 ke 9 kelihatan seperti selalu di dengarnya dan dia (si suami) sendiri selalu lakukan pd isteri sbg suami yg baik. Tp tips no 10 ni nampak agak berbeza & tak pernah dicubanya -
NO 10: BELIKAN ISTERI HADIAH, TAK SEMESTINYA BARANG YG MAHAL TP BLH DIGUNAKAN OLEH ISTERI SETIAP MINGGU ATAU TIGA KALI SEBULAN"
Lalu si suami berfikir sejenak, mungkin patut dia mencuba. Sedangkan tips NO 1 hingga 9 selalu dicuba tapi isteri nya masih kelihatan tidak cukup gembira. Demi utk membuktikan dia suami yg baik, maka di bawa isterinya ke pasar malam tiga minggu berturut2 dlm bulan berikutnya. Minggu pertama - baju RM35, minggu kedua - kasut RM20, minggu ketiga, handbag RM35 dan jumlah keseluruhan belanja dlm sebulan baru RM90 sahaja. Masuk minggu ke empat si suami tidak lagi belikan apa2 kpd isterinya dan jelas dia melihat isterinya masih kelihatan gembira. Dan dia terus menggulang lg setiap bulan2 yg berikutnya. "Tak sampai seratus pun sebulan utk buat isteri aku gembira, apa slhnya?" bisik hati si suami. Sedangkan si isteri pula masih merahsiakan sesuatu dari si suami, "Mujur suami aku mahu mencuba tips NO 10 yg aku reka sendiri, apa salahnya suami aku pun mampu"
ADA KALA BUKAN SI SUAMI TIDAK MAHU BELIKAN SESUATU UTK SI ISTERI, TAPI SI ISTERI YG TIDAK PERNAH MEMINTA. SEDANGKAN SUAMI PULA TIDAK TAHU APA YG SI ISTERI MAHU. SI ISTERI PULA PERLU TAHU APA YG SUAMI MAMPU BERIKAN. JGN PULA MEMINTA DI LUAR KEMAMPUAN, wallahualam..
seorang isteri telah 'forward' satu masej kpd suaminya yg berbunyi,
" 10 TIPS UTK SENTIASA BUAT ISTERI GEMBIRA, NO 1 ke 9 kelihatan seperti selalu di dengarnya dan dia (si suami) sendiri selalu lakukan pd isteri sbg suami yg baik. Tp tips no 10 ni nampak agak berbeza & tak pernah dicubanya -
NO 10: BELIKAN ISTERI HADIAH, TAK SEMESTINYA BARANG YG MAHAL TP BLH DIGUNAKAN OLEH ISTERI SETIAP MINGGU ATAU TIGA KALI SEBULAN"
Lalu si suami berfikir sejenak, mungkin patut dia mencuba. Sedangkan tips NO 1 hingga 9 selalu dicuba tapi isteri nya masih kelihatan tidak cukup gembira. Demi utk membuktikan dia suami yg baik, maka di bawa isterinya ke pasar malam tiga minggu berturut2 dlm bulan berikutnya. Minggu pertama - baju RM35, minggu kedua - kasut RM20, minggu ketiga, handbag RM35 dan jumlah keseluruhan belanja dlm sebulan baru RM90 sahaja. Masuk minggu ke empat si suami tidak lagi belikan apa2 kpd isterinya dan jelas dia melihat isterinya masih kelihatan gembira. Dan dia terus menggulang lg setiap bulan2 yg berikutnya. "Tak sampai seratus pun sebulan utk buat isteri aku gembira, apa slhnya?" bisik hati si suami. Sedangkan si isteri pula masih merahsiakan sesuatu dari si suami, "Mujur suami aku mahu mencuba tips NO 10 yg aku reka sendiri, apa salahnya suami aku pun mampu"
ADA KALA BUKAN SI SUAMI TIDAK MAHU BELIKAN SESUATU UTK SI ISTERI, TAPI SI ISTERI YG TIDAK PERNAH MEMINTA. SEDANGKAN SUAMI PULA TIDAK TAHU APA YG SI ISTERI MAHU. SI ISTERI PULA PERLU TAHU APA YG SUAMI MAMPU BERIKAN. JGN PULA MEMINTA DI LUAR KEMAMPUAN, wallahualam..
Monday, 9 March 2015
how did i become an INTERIOR DESIGNER?!
Aku pernah dengar, " PERANCANGAN ALLAH SWT LBH BAIK DR PERANCANGAN KITA"
Perkara inilah yg sering terjadi dlm hidup aku, lain yg aku rancang, lain yg jd. Mungkin setiap apa yg aku usahakan tidak kena pada tempat & masa yg betul. Lama kelamaan aku semakin faham & semakin menerima ketentuan-NYA. Kerana aku harus yakin disebalik setiap apa yg berlaku pd hari ini, pasti ada yg lbh baik menanti di ke esokkan harinya. Allah SWT sahaja yg tau betapa aku rindu masa2 aku berkarya dari 9pg ke 5ptg di pejabat sebagai fulltime INTERIOR DESIGNER. Di mana aku meluangkan sepenuh masa, jiwa dan raga melakukan sesuatu yg aku betul2 minat : DESIGN! Aku suka apa shj yg berkaitan dengan art & design/ seni & rekabentuk.
Utk mengubat kerinduan ni izinkan aku melakar secebis kisah dari masa lampau..Dari kecik lg aku byk masuk competition yg berkaitan lukisan. Pernah sekali sekala jd juara. Paling sukar dilupakan dlm hidup ni pengalaman aku menang JOHAN pertandingan mewarna sempena hari kanak2 sedunia masa di tadika dlu. Mana tak nya masa tu ayah belikan pensel warna yg LUNA 36 colours tu. (zaman tu memang tak ada 48 colours lg tau) Tiap2 hari ayah latih aku cara2 mewarna yg betul. Siap dh ajar buat shading warna lg (org2 seni je kot yg fhm cite ni) Dari situ la titik permulaan tercetusnya minat yg sgt mendalam dlm dunia seni lukis ni.
Sampai la waktu SPM wlupun aku bdk kelas sains tulen (bio, fizik, kimia, add maths) aku memberanikan diri menambah subjek Pendidikan Seni Visual, PSV utk mencabar kebolehan aku secara professional. Menjadikan 10 subjek utk SPM. Aku belajar seni tak masuk kelas, hanya perlu berjumpa cikgu seni seminggu sekali biasanya pada waktu rehat utk mendapatkan homework. Then aku beli je satu buku SPM utk baca teori kertas satu yg merangkumi 40% from total score. Alhamdulillah aku skor A2 utk PSV & dgn bangganya aku sorang je yg dpt A utk subjek seni dlm sekolah tu. Mane tidaknye students lain tu dr kelas sastera, exam 3 jam, lepas 15 minit dewan exam dh kosong. Ada la tinggal dlm 5 org students yg btul2 habiskan exam selama 3 jam tu. Aku pulak sampai tak ckup masa lagi berkarya. Minat punya pasal, memang la aku buat sungguh2..
Masa memohon menyambung pelajaran selepas tamat SPM, aku memilih masuk ke matrikulasi berbanding ambil diploma. Padahal pada masa tu aku sudah pun ditawarkan tpt di UiTM, DIPLOMA DLM BIDANG SENI BINA, bidang yg mana menjadi cita2 aku pada asalnya. Yes, i wanna be an architect at d 1st place. Tp masa tu aku igt utk terus memasuki matrikulasi bg memendekkan tempoh pengajian utk cpt mendapat ijazah. Mana tahu aku kecundang pd keputusan matrikulasi di mana result aku agak teruk & tidak layak utk mengikuti mana2 universiti pun yg menawarkan bidang rekabentuk. Dari 8 pilihan yg di tawarkan semasa mengisi borang Ijazah, 1-7 aku isi dgn bidang Seni Bina dari semua IPTA yg ada. Ditakdirkan pada ketika itu aku layak mendapat tpt bg pilihan ke-8 yg aku pilih iaitu bidang Ijazah Sarjana Muda (Sains) Rekabentuk Industri. Bidang di mana aku berpeluang bergelar siswazah pada hari ini.
Rekabentuk Industri merupakan satu bidang yg agak baru pada ketika itu. Pada aku, whatever it is, as long as it a DESIGNS, i'll sure gonna love it! Yup, lepas masuk ke UTM & didedahkan dgn nya, mmg ternyata aku masih berpeluang utk meneruskan minat dr kecik tu. Dlm bidang rekabentuk ni sendiri terdapat beberapa pecahan di mana kami perlu belajar secara teknikal segala jenis produk yg ada dlm industri. Utk lbh specific lg rekabentuk AUTOMOTIVE, rekabentuk ELECTRICAL & ELECTRONICS products, rekabentuk HOUSESOLDS products, rekabentuk PERABOT....byk lg la klu nk disenaraikan. Pendek kata apa shj produk yg kita gunakan seharian perlukan REKABENTUK. Dan aku nampak satu benda yg aku sgt2 FALL IN LOVE masa everytime dpt project dr lecturer. Aku suka FURNITURE DESIGNS!
Furniture design pulak secara specifiknya mmg tidak ada market kerjaya dlm negara Malaysia ni. Yg ada hanyalah INTERIOR DESIGN di mana interior designer ni ialah mereka2 yg menggabungkan penggunaan furniture & furnishings utk menyiapkan sesebuah projek. Of course I wanna be an interior designer too. Jadi bermula dari practical training lagi aku dh apply masuk ke company yg buat interior design wlupun pada dasarnya aku siswazah Industrial Design. Whatever is is, it is still a DESIGN things. Mmg tidak dinafikan permulaannya agak sukar coz cara aplikasi seorang Industrial or Product Design dgn Interior Design mmg berbeza. Tapi apa yg penting asasnya memang sama di mana jika seseorang DESIGNER itu betul2 faham kesemua konsep& prinsip asas dalam REKABENTUK, tidak ada masalah utk dia memahami semua bidang design yg lain.
And yes, till now i still can be proud on how a good INTERIOR DESIGNER i am. I'm still looking forward for more designs projects even by doing freelance. I've promised myself i'll came back to the indusrti soon when i have a chance. I'll never leave my design world. Let visit my recent projects profile ☟ to c my awesome designs. Who knows i might design those for u soon ㋡
http://mvirtualdesign.blogspot.com/
Perkara inilah yg sering terjadi dlm hidup aku, lain yg aku rancang, lain yg jd. Mungkin setiap apa yg aku usahakan tidak kena pada tempat & masa yg betul. Lama kelamaan aku semakin faham & semakin menerima ketentuan-NYA. Kerana aku harus yakin disebalik setiap apa yg berlaku pd hari ini, pasti ada yg lbh baik menanti di ke esokkan harinya. Allah SWT sahaja yg tau betapa aku rindu masa2 aku berkarya dari 9pg ke 5ptg di pejabat sebagai fulltime INTERIOR DESIGNER. Di mana aku meluangkan sepenuh masa, jiwa dan raga melakukan sesuatu yg aku betul2 minat : DESIGN! Aku suka apa shj yg berkaitan dengan art & design/ seni & rekabentuk.
Utk mengubat kerinduan ni izinkan aku melakar secebis kisah dari masa lampau..Dari kecik lg aku byk masuk competition yg berkaitan lukisan. Pernah sekali sekala jd juara. Paling sukar dilupakan dlm hidup ni pengalaman aku menang JOHAN pertandingan mewarna sempena hari kanak2 sedunia masa di tadika dlu. Mana tak nya masa tu ayah belikan pensel warna yg LUNA 36 colours tu. (zaman tu memang tak ada 48 colours lg tau) Tiap2 hari ayah latih aku cara2 mewarna yg betul. Siap dh ajar buat shading warna lg (org2 seni je kot yg fhm cite ni) Dari situ la titik permulaan tercetusnya minat yg sgt mendalam dlm dunia seni lukis ni.
![]() |
| ini ayah, cikgu yussof forever be my teacher! |
Sampai la waktu SPM wlupun aku bdk kelas sains tulen (bio, fizik, kimia, add maths) aku memberanikan diri menambah subjek Pendidikan Seni Visual, PSV utk mencabar kebolehan aku secara professional. Menjadikan 10 subjek utk SPM. Aku belajar seni tak masuk kelas, hanya perlu berjumpa cikgu seni seminggu sekali biasanya pada waktu rehat utk mendapatkan homework. Then aku beli je satu buku SPM utk baca teori kertas satu yg merangkumi 40% from total score. Alhamdulillah aku skor A2 utk PSV & dgn bangganya aku sorang je yg dpt A utk subjek seni dlm sekolah tu. Mane tidaknye students lain tu dr kelas sastera, exam 3 jam, lepas 15 minit dewan exam dh kosong. Ada la tinggal dlm 5 org students yg btul2 habiskan exam selama 3 jam tu. Aku pulak sampai tak ckup masa lagi berkarya. Minat punya pasal, memang la aku buat sungguh2..
Masa memohon menyambung pelajaran selepas tamat SPM, aku memilih masuk ke matrikulasi berbanding ambil diploma. Padahal pada masa tu aku sudah pun ditawarkan tpt di UiTM, DIPLOMA DLM BIDANG SENI BINA, bidang yg mana menjadi cita2 aku pada asalnya. Yes, i wanna be an architect at d 1st place. Tp masa tu aku igt utk terus memasuki matrikulasi bg memendekkan tempoh pengajian utk cpt mendapat ijazah. Mana tahu aku kecundang pd keputusan matrikulasi di mana result aku agak teruk & tidak layak utk mengikuti mana2 universiti pun yg menawarkan bidang rekabentuk. Dari 8 pilihan yg di tawarkan semasa mengisi borang Ijazah, 1-7 aku isi dgn bidang Seni Bina dari semua IPTA yg ada. Ditakdirkan pada ketika itu aku layak mendapat tpt bg pilihan ke-8 yg aku pilih iaitu bidang Ijazah Sarjana Muda (Sains) Rekabentuk Industri. Bidang di mana aku berpeluang bergelar siswazah pada hari ini.
Rekabentuk Industri merupakan satu bidang yg agak baru pada ketika itu. Pada aku, whatever it is, as long as it a DESIGNS, i'll sure gonna love it! Yup, lepas masuk ke UTM & didedahkan dgn nya, mmg ternyata aku masih berpeluang utk meneruskan minat dr kecik tu. Dlm bidang rekabentuk ni sendiri terdapat beberapa pecahan di mana kami perlu belajar secara teknikal segala jenis produk yg ada dlm industri. Utk lbh specific lg rekabentuk AUTOMOTIVE, rekabentuk ELECTRICAL & ELECTRONICS products, rekabentuk HOUSESOLDS products, rekabentuk PERABOT....byk lg la klu nk disenaraikan. Pendek kata apa shj produk yg kita gunakan seharian perlukan REKABENTUK. Dan aku nampak satu benda yg aku sgt2 FALL IN LOVE masa everytime dpt project dr lecturer. Aku suka FURNITURE DESIGNS!
Furniture design pulak secara specifiknya mmg tidak ada market kerjaya dlm negara Malaysia ni. Yg ada hanyalah INTERIOR DESIGN di mana interior designer ni ialah mereka2 yg menggabungkan penggunaan furniture & furnishings utk menyiapkan sesebuah projek. Of course I wanna be an interior designer too. Jadi bermula dari practical training lagi aku dh apply masuk ke company yg buat interior design wlupun pada dasarnya aku siswazah Industrial Design. Whatever is is, it is still a DESIGN things. Mmg tidak dinafikan permulaannya agak sukar coz cara aplikasi seorang Industrial or Product Design dgn Interior Design mmg berbeza. Tapi apa yg penting asasnya memang sama di mana jika seseorang DESIGNER itu betul2 faham kesemua konsep& prinsip asas dalam REKABENTUK, tidak ada masalah utk dia memahami semua bidang design yg lain.
And yes, till now i still can be proud on how a good INTERIOR DESIGNER i am. I'm still looking forward for more designs projects even by doing freelance. I've promised myself i'll came back to the indusrti soon when i have a chance. I'll never leave my design world. Let visit my recent projects profile ☟ to c my awesome designs. Who knows i might design those for u soon ㋡
http://mvirtualdesign.blogspot.com/
Subscribe to:
Posts (Atom)
