THIS BLOG WAS CREATED ALONG THE JOURNEY TOWARDS MY BETTER LIFE AS I AM STRUGGLING THE VERY BEST OF ME AS A MOM OF TWO ADORABLE KIDS, ZIQRI (5YO) & ZARA (3YO), A LOYAL WIFE THAT ALWAYS WANNA BE BY MY HUBBY'S SIDE, Mr. ZAM (Mr. TEACHER) AND CURRENTLY WORKING ON MY ONLINE GRAPHICS DESIGN JOB on @m.designworks (instagram)

LET'S BE MY NEW FRIENDS AND SHARE YOUR OPINION WITH ME
ツ NICE TO MEET U TOO!

Monday 13 June 2016

Masalah kulit sensitif

Assalamualaikum wbr..

Dah lebih seminggu kita berpuasa, baru hari ni aku ada kesempatan untuk kembali mencoret sedikit kisah. Kalau entry lepas aku ada bagitahu yang aku nak cerita sikit pasal sesuatu yang 'istimewa' tapi memandangkan tarikhnya dah pun lepas dan pada hari tersebut aku tersangat la busy di alam nyata, maka aku decide untuk tangguhkan la story tu. Lagipun ada yang lebih penting patut aku tulis hari ni yang mungkin membantu korang jika korang punyai masalah yang sama.

So, here we go! Sapa sini ada masalah kulit sensitif? Ada banyak jenis masalah kulit sensitif ni & terlebih dahulu aku sarankan korang refer dengan doktor pakar untuk ketahui lebih lanjut tentang masalah yang sebenar setelah korang baca sedikit pengalaman dari aku sendiri ye.. Macam bayi pun ada macam2 jenis masalah kulit sensitif, tapi ni orang dewasa punya version plak da

Aku start kesan aku ada masalah kulit sensitif ni sejak aku mengandungkan Zara, my 2nd child. Masa tu rasa gatal2 kat bahagian betis dan sikit pada bahagian lengan sampai aku asyik tergaru2 sampai terluka. Dah beberapa minggu aku rasa macam tu sampai tak boleh tidur malam, aku pun terus la pergi refer pada doktor sebab dah tak tahan sangat. Masa tu ada satu klinik doktor perempuan dekat je ngan office aku. Doktor am je, bukan pakar kulit pun tapi aku memang biasa consult ngan dia. So waktu lunch je aku terus singgah klinik tu and bagi doktor check. Mula2 aku ingatkan gatal2 ni disebabkan alahan pada seafood yang memang aku dah ada sejak resdung tu dari zaman remaja lagi. Cuma resdung ni aku rasa gatal2 mata, telinga dan hidung je yang paling ketara. Tapi ni bukan cerita alergik seafood, rupa2nya doktor kata aku ada masalah kulit yang sangat kering. Sebab tu pada waktu malam lepas seharian kulit aku dah sangat kering dari dalam menyebabkan aku rasa gatal pada permukaan kulit. Hairan jugak macam mana kulit aku boleh kering sebab aku ni memang jenis kuat minum air? Doktor kata mungkin perubahan hormon selepas aku melahirkan anak dan mengandung tu menyebabkan kulit aku jadi macam tu..

So cara penyelesaiannya doktor sarankan aku pakai product mandian bayi yang ada tulis HYPOALLERGENIC maksudnya bahan yang digunakan tu sesuai untuk kulit yang allergic la dan kalau mandian tak cukup membantu, kena pakai losyen je sentiasa..Adoi, aku ni kalau nak ikutkan tak kisah pun nak mandi pakai sabun ape, asal ada bau & buih sikit dah la. Losyen lagi la tak berapa nak rajin pakai pun. Tak cukup masa weih, banyak lagi benda nak dibuat dari menyental losyen je keghoje. Lagi murah, lagi cepat, lagi jimat, lagi bagus. Tapi apa nak buat, kena la usaha bila masalah dah timbul. Nak taknak terpaksa la aku pakai jugak sabun mandian bayi. Ziqri pun masa tu kat rumah dah pakai sabun seketul biasa tu dah kalau tak silap aku, tu yang aku kena pulak beli lagi sebotol yang besar untuk try. Tapi takpe la lama-kelamaan aku memang share je sabun mandi ngan anak2. Jenama yang kitaorang paling suka pakai yang paling typical la, Johnson Baby. Alhamdulillah saranan doktor tu mendatangkan kesan positif pada kulit aku. Masalah gatal2 dah hilang selagi aku guna mandian Johnson Baby ni. Kalau travel tertinggal je Johnson Baby, abis la gatal balik kulit aku sepanjang travel : (


zara ngan set kongsi kitaorang dari dia baby

Tapi kebelakangan aku dah start jemu dengan Johnson Baby tu sebab bau dia bau baby. Aku teringin la jugak nak pakai yang bau2 matang sikit kan..hehe..So aku pun memberanikan diri bershopping di Watsons (je) and cari option yang sesuai untuk replace. Aku terjumpa la rangkaian product Watsons sendiri yang 1st aku sangat tertarik dengan packaging design dia. Pun boleh..Then aku baca setiap satu apa kegunaan dia dan ingredients dia untuk pastikan aku beli produk yang sesuai. Pastu aku tertarik dengan features yang di highlight kan ni..



dan Alhamdulillah jugak yang ni serasi dengan kulit aku. Dalam series Naturals by Watsons tu aku pilih Argan Oil yang warna dark chocolate untuk Shower Gel dengan Body Scrub memang best la bau dia seperti yang aku bayangkan. Tapi lepas dah habis satu set tu, aku mengada-ngada la pulak nak cuba yang lain konon nak try and error la..Cuba pulak Marula Oil yang warna cream tu ternyata memang tak berapa sesuai ngan kulit kering aku ni. Nampak gayanya lepas ni guna je la Argan Oil sampai ke sudah. Kalau korang nak lebih faham lagi boleh la refer pic yang kat bawah ni apa produk yang aku mentioned tadi. Yang shampoo tu boleh abaikan dulu sebab aku belum dapat solution yang sesuai dengan masalah rambut gugur. Lain kali aku cerita pulak kalau dah berjaya ye..Inshaallah..


last month + this month

Sekali lagi aku nak ingatkan, korang mungkin kena refer dengan doktor atau pakar untuk ketahui lebih lanjut tentang masalah yang sebenar setelah korang baca sedikit pengalaman dari aku sendiri ye. Sebab lambakan produk di pasaran tu Inshaallah ada yang sesuai dan dapat menyelesaikan masalah kita dengan izin-Nya..Amin..Yang penting usaha, doa dan tawakkal..k, bye!

No comments:

Post a Comment